مبلمان

نکات طلایی در تمیز کردن مبل جیر

نکات طلایی در تمیز کردن مبل جیر

نکات طلایی در تمیز کردن مبل جیر

پارچه ای جیر از پارچه هایی است که برای دکوراسیون خانه و اداره بسیار کاربرد داردو در واقع وقتی حرف از دکوراسیون به میان می‌آید پارچه های جیر به عنوان روکش مبل بسیار کاربرد دارد و محبوب و پرطرفدار می باشد. مبل هایی که دارای روکش جیر هستند، بیشتر برای سبک دکوراسیون لوکس و لاکچری و کلاسیک استفاده می شوند. البته برای سبک های رمانتیک و مدرن هم در مبلمان راحتی از پارچه جیر استفاده می شود. برای آنکه ماندگاری مبل خود را بالاتر ببرید تمیز کردن مبل را باید اصولی بدانید. در این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین روش برای تمیز کردن مبل جیر آشنا شویم.

تمیز کردن مبل جیر با سرکه

تمیز کردن مبل جیر

تمیز کردن مبل جیر با سرکه

از روش های تمیز کردن مبل جیر استفاده از سرکه می باشد. قبل از شروع به تمیز کردن مبل پارچه ای جیر باید گرد و غبار و آلودگی را از روی مبل تمیز کنید که می توانید با جاروبرقی همه گرد و غبار و زباله ها و یا موهای حیوانات خانگی را پاک نمایید. در جهت مورب جارو را استفاده نمایید و این مورد را در نظر داشته باشید که همه چین های مبل و نقاط کور مانند پشتی و زیر مبل را تمیز نمایید.

برای اینکه روکش مبل شما همیشه تمیز و مرتب باشد بهتر است هر هر چند وقت یکبار روکش مبل را جارو برقی بزنید. هر ماه این کار را انجام دهید تا مبل شما دیرتر کثیف شود. برس و جاروبرقی کشیدن هفتگی مبل باعث میشود که تمیزتر بماند و مبلمان شما همیشه نو و مانند روز اول باشد.

 سرکه سفید و آب را با یکدیگر مخلوط کنید

برای تمیز کردن مبل جیر مقدار مساوی سرکه سفید و آب را باهم مخلوط کرده و بر اساس لکه های روی مبل و مناطقی که باید تمیز شود؛ از این مخلوط استفاده نمایید. پس از تهیه آب و سرکه پارچه تمیزی را انتخاب کنید و در آب و سرکه فرو کنید بهتر است که پارچه را فشار داده و خیسی زیاد نداشته باشد. سپس خیلی آرام پارچه را با پارچه روی مبل کشیده و با فشار متوسط که فقط سرکه وارد لکه های جیر شود، این کار را انجام دهید. خیلی مراقب باشید که گوشه ها و نقاط کور مبل مانند پشت کوسن ها و مناطقی که چین و چروک دارد را تمیز نمایید.

در ادامه وقتی که پارچه آغشته به محلول آب و سرکه را روی مبل کشیده و کارتان تمام شد باید اجازه دهید به طور طبیعی روکش مبل خشک شود و با خشک شدن مبل، بوی سرکه نیز از بین می‌رود.

استفاده از محلوب مخصوص پاک کننده جیر

اگر تمیز کردن مبل با سرکه موفقیت آمیز نبود و لکه ها دائمی بودند بهتر است که یک محلول تمیز کننده مخصوص کفش های جیر را خریداری نمایید. می توانید لکه های قدیمی  و عمیق را با این محلول تمیز کنید. محلول های مبتنی بر حلال مخصوص پارچه جیر، می تواند لکه های قدیمی و قوی را از روی مبل جیر پاک کنند. هنگام استفاده از این نوع محلول دستورالعمل روی جعبه را مطالعه نمایید و بر طبق آن عمل کنید.

تمیز کردن مبل جیر با جوش شیرین

خرابی مبل جیر

تمیز کردن مبل جیر با جوش شیرین

از دیگر روش های موثر برای از بین بردن روغن، لکه و کثیفی مبل های جیر، جوش شیرین است که بسیار کاربرد دارد. مقداری جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کنیم تا حالت خمیری شکل داشته باشد و از این مخلوط به لکه های روی مبل جیر بریزید. چند دقیقه زمان دهید تا این محلول روی لکه ها اثر کند. بهتر است که به جوش شیرین در نزنید و آن را به همان حالت برای چند دقیقه بگذارید. با یک پارچه تمیز و خشک به آرامی آن را در مخلوط آب و سرکه قبل از فرو کرده و قبلاً تهیه نموده، جوش شیرین را به آرامی روی لکه بمالید. به آرامی با یک اسفنج می توانید این کار را انجام داده ولی دقت نمایید که پارچه جیر خیلی خیس نشود.

اگر لکه ها خیلی جدی و بزرگ نیستند و خشک شدن آنها زمان زیادی طول نمی کشد نیازی به استفاده از روش تمیز کردن خشک با جوش شیرین ندارد. روش جوش شیرین و آب برای پاک کردن لکه های عمیق و بزرگ استفاده می شود تا مبل جیر شما خیلی خیس نشود. زیرا می دانید که روی مبل نباید هرگز خیس شود.

زمانی که برای پاک شدن لکه ها با جوش شیرین نیاز است در حدود ۱۵ دقیقه می باشد که می توانید در پایان این پروسه از جارو برقی دستی هم برای از بین بردن باقی‌مانده‌های کربنات استفاده نمایید.

فوم اصلاح برای تمیز کردن مبلمان

فوم اصلاح پاک کننده فوق العاده کاربردی برای تمیز کردن مبل جیر می‌باشد که می‌تواند برای قسمت‌های سخت هم استفاده شود. برای قسمت هایی چون پایه های صندلی و تکیه گاه از آن استفاده نمایید.

برای تمیز کردن مبلمان مقدار مشخص و کمی از فوم را روی قسمت لکه‌ها اسپری نمایید. سپس خیلی آرام با انگشتان خود و یا با یک بر صحنه روی پارچه مالیده و پنج دقیقه زمان دهید. پس از زمان ۵ دقیقه برای اثرگذاری بیشتر، فوم اصلاح با یک اسفنج تمیز کننده که مرطوب می باشد و خیس نشده است فشار داده و و شروع به مالیدن نمایید. بهتر است که دستمال مرطوب بدون الکل برای تمیز کردن مبل جیر استفاده کنید زیرا هم بی ضرر هستند و هم مرطوب می باشند.

نگهداری از مبل جیر

نگهداری از مبل جیر با فوم

نگهداری از مبل جیر

می توانید برای نگهداری بهتر از مبلمان جیر خود از یک اسپری محافظ جیر که بی خطر باشد استفاده کنید. البته توصیه می‌شود که این اسپری‌ها صددرصد بی خطر نیستند و در استفاده از آن ها مراقب باشید.

این اسپری برای پاک کردت لکه های دائمی و مقاوم کمک خواهد کرد. بعضی از اسپری های محافظ جیر دارای آب هستند در حالی که بقیه دارای حلال مصنوعی هستند. برای استفاده از این اسپری ها به راهنمای استفاده از آنها دقت نمایید و نوع پاک‌کننده‌ی انتخاب کنید که بی خطر باشد.

توصیه های استفاده از اسپری محافظ مبل

شستشوی مبل را با اسپری مخصوص را در جایی انجام دهید که تهویه مناسبی داشته باشد. زیرا گاز منتشر شده از اسپری می‌تواند مضر بوده و باید از استفاده آن در محیط های دربسته خودداری شود. در و پنجره ها باید باز باشد و فن کار کند. بهتر از ماسکهای هواکشی نقاشی استفاده شود.

این اطمینان داشته باشید که در حدود ۸ تا ۱۲ اینچ منطقه اسپری قرار گرفته باشید زیرا ممکن این است که باعث مسمومیت شما شود.